Werkwijze
Uzelf merkt, of de leerkracht op school geeft aan, dat de ontwikkeling van uw kind niet helemaal volgens verwachting verloopt. Er wordt een traject gestart, waarbij de focus meestal alleen ligt op het probleem.
Er worden psychologische testen afgenomen, uw kind krijgt een label en start soms zelfs met medicatie.
Met BSM-deJong® therapie steken we anders in. We kijken naar de oorzaak van het probleem en werken gericht aan een oplossing.
Het eerste bezoek
Tijdens het eerste bezoek, waarbij alleen de ouder(s) of verzorger(s) aanwezig zijn, wordt een uitgebreide vragenlijst besproken. Dit is de anamnese. Zaken die betrekking hebben op de zwangerschap, de geboorte, het gedrag, de werking van de organen, voeding en vertering, de ontwikkeling van uw kind en erfelijke factoren komen aan bod. Dit zijn de puzzelstukjes die nodig zijn om een verband te leggen tussen symptomen en oorzaak van de problemen.
Het tweede bezoek
Bij het tweede bezoek is ook uw kind aanwezig. We testen dan de werking, samenwerking en ontwikkeling van de ogen, oren en het totale lichaam. Hierdoor wordt duidelijk hoe de prikkels worden verwerkt, die nodig zijn voor het leerproces. Uit alle verzamelde gegevens wordt een oefenschema op maat opgesteld en met u en uw kind besproken en geoefend. Het schema bestaat uit motorische oefeningen (zoals hinkelen, wiegen, balgooien) en massage, en kost 10-15 minuten. Deze oefeningen doet uw kind samen met u, zes dagen per week. De bewegingen zorgen voor prikkeling van specifieke zenuwgebieden en dat leidt tot versterking van ‘de bedrading’ van de organen. Dat is dus de ‘breinstimulatie’.
Daarnaast krijgt uw kind voedingsadviezen. Deze helpen bij een betere voedselvertering en -opname. Een betere opname van mineralen zorgt voor een beter functioneren van het lichaam. Hierdoor wordt uw kind ondersteund in zijn/haar ontwikkelingsherstel.
Vervolgens is er iedere 6 tot 8 weken een vervolgconsult. De vorderingen worden besproken en het behandelplan wordt aangepast. Tussentijds is er regelmatig telefonisch of mailcontact met de ouder(s) of verzorger(s) om het programma, indien nodig, aan te passen. De methode wordt 9 maanden tot een jaar toegepast.
In overleg kan er contact met de leerkracht worden opgenomen om uw kind te ondersteunen binnen zijn/haar mogelijkheden.Er kunnen op school kleine aanpassingen gevraagd worden (zoals het gebruik van leesliniaal of leesplankje in de klas).
Om het effect van de BSM-deJong® therapie te ondersteunen, is soms een bezoek aan een osteopaat gewenst. Over de behandeling zal altijd overleg zijn tussen de osteopaat en BSM-deJong® therapeut
Is de methode ‘alternatief’?
Overheden en zorgverzekeraars geven deze therapie een alternatief stempel. Echter: complementair, neurowetenschappelijk en holistisch zijn beter gepaste predicaten.
Lees meer